Sbormistr za to může!

Sbormistr za to může!

Sbormistr za to může!

Už jste určitě také slyšeli o někom, komu zkazil hlas SBOR, nebo rovnou SBORMISTR. Občas mi chodí na hodiny lidé, kteří po chvíli řeknou: „Ale von mi vůbec neřek, jak to mám dělat!“ A myslí tím sbormistra.

Tak si v tom pojďme udělat jasno.

Že by nějaký sbormistr říkal: Teď prosím tě křič, až tě to bude fakt bolet a přijdeš o hlas, toho asi nikdo z nás svědkem nebyl, že?

Že občas sbomistři dávají nesrozumitelné pokyny jako: Teď to tam musíte vopřít….( jako co, kam, kde a o co?) , to se děje. Tak se ptejte! Že to sbormistr neumí vysvětlit? Dost možná není učitelem zpěvu a popisuje vám něco, co funguje jemu. Tak pátrejte dál.

Sbormistr má totiž na starosti primárně sbor, tedy práci s větší skupinou zpěváků. Pokud přes jedno dítě neslyšíte druhé, zkuste si představit, jak asi může slyšet sbormistr špatné pěvecké návyky ve skupině více než 20 lidí.

Sbormistr má primárně za úkol nacvičit se sborem sborové skladby a postarat se o to, aby to znělo hezky DOHROMADY!

Sbormistr má mnoho dalších úkolů, které se týkají sboru, ale pokud nemá s každým zpěvákem individuální pěvecké lekce, nemůže mít odpovědnost za hlas zpěváků, protože to prostě nemůže slyšet. Může dávat pokyny k technice zpěvu, ale vzhledem k tomu, že neslyší, jak to jednotlivým zpěvákům zní, je to jen o něco lepší, než kdyby vás to učil z televize, jak Polreich vařit.

Krom toho, mnoho sbormistrů studovalo sbormistrovství a NE ZPĚV a tak sice měli na škole hlasovou výchovu, ale ta většinou neobsáhne množství problémů a otázek, se kterými se potkávají učitelé zpěvu a hlasoví terapeuti. Zpívání je totiž natolik individuální záležitostí, že dost často jednotlivým studentům dáváme velmi odlišné pokyny.

Některé sbory mají své hlasové poradce, kteří se zpěváky pracují a tam je to samozřejmě jiné.

Přijde mi ale důležité, aby ZPĚVÁCI VZALI ODPOVĚDNOST ZA SVŮJ HLAS.

Zpívá se vám ve sboru špatně –  běžte na hodiny zpěvu. Nelíbí se vám zvuk, který chce sbormistr po sboru, nebo po jednotlivých zpěvácích – pak se neshodujete v estetice a běžte jinam. Není jediná správná cesta. Je důležité, aby se vám zpívalo dobře a aby se vám zvuk líbil.

Ono se to stává samozřejmě i v mých sborech, že na mě někdo před zkouškou spiklenecky mrkne a řekne: pohlídáš mě, žejo? NEPOHLÍDÁM. Občas slyším, že je něco špatně ve zvuku v určitém směru, některé hlasy lze poznat i ve větším množství lidí, ale řešit hlasové problémy jednotlivých zpěváků takhle nejde.

Prosím, berte odpovědnost za svůj hlas! Nikdo jiný to udělat nemůže.

foto: Petr Prokšík, děkuji.